Ei kahta ilman kolmatta. Edelliset päivitykset käsittelivät henkisyyttä ja hengellisyyttä. Tällä erää vielä tämä juttu ennen kuin katsotaan universumia uudesta kantista.
Syy aiheeni laventamiseen löytyy romaanikäsiksestä, joka on parhaillaan ensimmäisellä editointikierroksella ja ottaa reippaasti ajatustilaa. Metatasollaan teos käsittelee yhteiskunnan ja yksilön moraalia, uskontoja, uskomuksia, rasismia ja ennakkoluuloja. Arkisessa tarinassaan se on kuvaus rakkauden mahdollisuudesta ja mahdottomuudesta, elämän hauraudesta ja ihmisen mielen murtumisesta.
Pohjatyötä ja haastatteluja on ollut poikkeuksellisen paljon, lähdeluetteloon on kertynyt yli kuusikymmentä viitettä. Haastatteluja tehdessä kutsuin kotiini mormonit, sisar Hollingsworthin ja sisar Wattsin ja tutustuin Mormonin kirjaan, kuulin Jehovantodistajia ystäväni luona ja kadunkulmissa, keskustelin muualta saapuneiden ja islaminuskoisten kanssa, hain myös empiiristä tietoa psykooseista ja skitsofreniasta, luin alkuperäiskansojen uskonnoista ja tutustuin Lao-Tsen Salaisuuksien tiehen – ja kun tilasin terrorismia käsittelevää kirjallisuutta, pankki jäädytti maksun tililtäni.
Tekstin editointivaiheessa fokus tarkentuu. Joitakin teemoja on tarpeen vielä syventää. Kustannustoimittajani sanoin: ”Aikataulu ei ole tärkeä, lopputulos on.” Ja ystävän sanoin, kun valitin, jotta saa olla saatana viimeinen kirjaurakka, hän kysyi: ”Mitä sinä sitten tekisit?”
Tavoistani poiketen selasin myös uskoaan julistavien nettikommentteja, vaikka niiden argumentointi on usein lasten hiekkalaatikkojuttujen tasoa: ”Kyllä meidän isä teidän isän voittaa.” Tätä ei kannata ottaa yksisilmäisyytenä, sillä minulla on kunnia tuntea myös monia ”Hyviä paimenia”, joiden ajatus liikkuu laajemmin.
Usko ja uskonto on yhden ihmisen asia – yhden kerrallaan. Jokainen meistä liki kahdeksasta miljardista joutuu ratkaisemaan sen omalta kohdaltaan. Ja silti – niin moni joutuu vielä maksamaan erimielisyydestä hengellään.
Kirkon tasa-arvoinen ihmiskäsitys on yhä kaukana. Pappi ja kirjailija Kai Sadinmäki sanoi YLE ykkösen Horisontti-keskustelussa muun muassa: ”Ei enää syrjintää! Sukupuoli- ja muut vähemmistöt ovat edelleen heikommassa asemassa yhteiskunnassa heteronormien mukaan elävään valtaväestöön nähden. Kirkko joko asettuu sorrettujen puolelle, tai se lakkaa olemasta Kristuksen kirkko.” Sadinmäen mielipide löytyi nopeasti sos-mediasta.
Ensimmäisenä kiirehti kommentoimaan toinen pappi, joka toivoi tällaisten mielipiteiden omaavia perustamaan oman ”liikkeen”, joka voisi vihkiä kaikkea mikä liikkuu, ja sitäkin mikä ei. Seuraava huusi avuksi Herraa: ”Voi meitä, me hukumme.” Ja totaalinen tyrmäys, kun kysyin: ” Voiko samaa sukupuolta olevien Jumalan luomien välillä olla todellista rakkautta?” Vastaus: ”Jumalan sanan mukaan ei. Vaatimus samaa sukupuolta olevien vihkimisestä on rakkaudeton valhe ja siksi ei sisällä todellista rakkautta. Inhimillistä rakkautta voi olla. Jumala vihaa syntiä, mutta rakastaa jokaista ihmistä.”
Raamatun taakse voi piiloutua ja löytää puoltavat tai tuomitsevat rivit joka ainoalle mielipiteelle, oli se mikä tahansa. Piru kuulemma lukee Raamattua juuri siten, poimii pinseteillä haluamansa. Minäkin osaan metodin:
Näin evankelista Luukas lainaa Kristuksen sanomaa (12:49-51): ”Tulta minä olen tullut tuomaan maan päälle – ja kuinka toivonkaan, että se olisi jo syttynyt! Mutta minut on kasteella kastettava – ja missä ahdistuksessa olenkaan, ennen kuin olen sen läpi käynyt! Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!”
Ja entä vanha testamentti. Joelin kirja (4:9-10) tarjoaa samaa ideologiaa kuin jihad tänään: ”Kuuluttakaa kansoille näin: – Varustautukaa pyhään sotaan, hälyttäkää miehet taisteluun! Lähtekää liikkeelle, käykää hyökkäykseen kaikki soturit! Takokaa auranne miekoiksi ja vesurinne keihäiksi. Arka sanokoon: ”Olen urhea soturi.”
Runo tulee kokoelmastani Satakieli! (2008). Jumala loi meidät kuvakseen, Herra on meidän kaikkien yhteinen summa.
Herra siunaa ja varjele meitä. Valista meille kasvosi
ja ilmesty meille iltalehtien lööpeissä ja kohulehtien
kansikuvissa, sillä Sinä loit meidät kaikki kuvaksesi
vaikka jotkut väittävät, että olet tehnyt myös sekundaa.
Me olemme yhtä kuin sinä. Tai toisinpäin. Sinä olet
yksi ja ainoa: et musta etkä valkoinen, et hyvä etkä
paha, et Vapahtaja etkä murhaaja, väärämielinen tai
oikeudenmukainen. Yhtä hyvin äiti, joka tappoi lapsensa,
kuin julkkis, joka tilittää syöpäänsä. Sinä olet homo ja
hetero, et miinuslaskun tulos, vaan kaiken summa.
Herra kuule meitä ruumiisi ja veresi nimessä, siunaa
jokapäiväinen valmisruokamme ja pyhitä pahvilaatikkoviini,
sillä meidän on nälkä ja meitä janottaa. Herra varjele meitä
vihollisilta ja vääräuskoisilta, äläkä jätä meitä terroristien
käsiin, niin kuin mekään emme lakkaa puolustamasta Sinua.
Herra siunaa ja varjele meitä kaikilta, jotka eivät tunne
tarkoitustasi – Herra anna meille rauha nimesi tähden.
……………………………………
Blogin ekstralinkit:
1. Emerituspiispa Irja Askolan mielipide.
2. Kyseenalaistan omat käsitykseni täällä.
3. Äänirunoja. Jutun runo ”Nimetön” listan viimeisenä. (Taustojen äänimaailmat Hanna Silvennoinen)
……………………………………
Vai olisiko kyse seksistä?
Historiaprofessori Diarmaid MacCulloch käy BBC:n sarjassa Seksi kautta maailman historian (tuo käännös on omani, olen katsellut sarjaa – Sex genom världshistorien – täällä lahden toisella puolella) läpi kuinka kristinuskon vaikuttajat ajanlaskumme ensimmäisinä vuosisatoina alkoivat muokata uskosta seksiopasta – ja kovin rajoittavan tiukkaa sellaista. Ja kuinka ollakaan, miesten olessa asialla, naisista tehtiin se syntinen syntipukki.
Raamatusta löytyvä viisaus ”rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi” lienee peukku ylöspäin.
Seksin osalta Woody Allen suosittelee onaniaa, sillä sehän on seksiä ihmisen kanssa, jota todella rakastaa.
Ilkka Pasanen